Mora – Vammerviken (Gustavsfors) 30 juni - Reisverslag uit Gustavsfors, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu Mora – Vammerviken (Gustavsfors) 30 juni - Reisverslag uit Gustavsfors, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu

Mora – Vammerviken (Gustavsfors) 30 juni

Blijf op de hoogte en volg Jan & Attje

01 Juli 2014 | Zweden, Gustavsfors

Gister hebben we in Mora de dag doorgebracht, het was een en al regen. We hebben de kleine tent in de hut te drogen gehangen en toen moesten we zelf wel ons heil elders zoeken.
We hebben in Nusnäs de “fabriek” van de typisch Zweedse “Dalapaardjes” bezocht. Deze paardjes werden vroeger door de boeren, die in de strenge winters niet zo veel werk hadden, met de hand gemaakt en beschilderd door de vrouwen. Deze paardjes zijn nu het kenmerk van de provincie Dalarna, waar Mora de hoofdstad van is.
In deze fabiek kun je bekijken hoe ze, nog steeds, met de hand gemaakt en beschilderd worden. Het toeristische gehalte is er wel erg hoog, er worden soms hele busladingen gedropped. Maar wij waren er redelijk op tijd en na een kopje koffie/thee met uiteraard er wat bij, gingen we bekijken of de werkwijze nog steeds in al die jaren hetzelfde was!!! We zijn er nl. al verschillende keren geweest, zelfs al met de kinderen!! En natuurlijk mag een bezoek aan de shops niet ontbreken. Er zijn inderdaad meerdere souvenirwinkels, want elk lid van de familie Olsson is wel zo’n bedrijfje begonnen, ooit!!
Na de boodschappen weer te hebben gedaan, gaan we maar weer naar de camping en het blijkt dat de tent mooi is gedroogd.
Zaterdagavond dachten we te gaan kijken naar die Manschaft, maar dat was een foutje mijnerzijds, want die moeten pas maandag voetballen. Dus hebben we via internet op het laptopje mooi naar Brazilië kunnen kijken. Gisteravond hebben we ook nog naar Nederland kunnen kijken, maar we waren dus niet de enigen, want internet viel telkens weg. En wel net op het moment supreme!!! Gauw overgeschakeld naar de radio, en toen konden we nog net alle goals van Nederland meemaken.
Vanochtend de sleutel van de hut weer ingeleverd en koers gezet naar Gustavsfors. We zijn wegnr. 45 weer afgezakt, een stukje E18 naar Ǻrjäng en vandaar naar camping Vammerviken, vlak voor Gustavsfors aan weg nr.172. Deze camping is een heerlijke plek als uitvalsbasis voor het hardlopen, MTB’en en kanoën. We komen er al jaren en het voelt elke keer weer als een thuiskomen. We hebben een mooi plekje gevonden en vanavond als Gunel, de campingeigenaresse, er is, zullen we ons plek nummer even doorgeven, want zo werkt dat hier: als er niemand is, gewoon even een plekje zoeken en dat tijdens het openingsuur van de receptie je pleknummer doorgeven.
En tijdens het schrijven van dit stukje komen er een paar oude bekenden bij ons langs, die we al een paar jaar geleden op deze camping hebben getroffen. Het zijn Duitsers uit Lindau, waar we 2 jaar geleden samen de EK voetbalwedstrijden mee hebben gezien, dus dat wordt vanavond weer gezellig samen fussbal koeken!!!!!! Nu eerst even een eindje hardlopen op mijn oude vertrouwde Zweedse rondje Eketegen, 13 km!!
We hebben vanavond voor het eerst in de vakantie buiten gegeten IN DE ZON en we zitten, voordat we vertrekken naar Alcatraz BUITEN koffie/thee gedronken en het weer voor deze week ziet er goed uit!!!
Oh ja, we hebben op deze camping geen internet, dus ik weet nog niet wanneer ik dit verhaal kan publiceren. Waarschijnlijk vanavond in de tv locatie Alcatraz!!