Jokkmokk – Storuman 25-26 juni - Reisverslag uit Storuman, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu Jokkmokk – Storuman 25-26 juni - Reisverslag uit Storuman, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu

Jokkmokk – Storuman 25-26 juni

Blijf op de hoogte en volg Jan & Attje

26 Juni 2014 | Zweden, Storuman

Gisteren was het in Jokkmokk best mooi weer, niet al te warm, maar de zon scheen. De nacht was kraakhelder geweest, dus dat bood perspectief voor de dag. ’s Morgens hebben we de fiets gepakt en zijn we naar Jokkmokk gefietst. We hebben het Same-museum Ajtte (=goed gespeld!) bekeken, daarin wordt het leven en de cultuur van de Sami (Lappen) uitgelegd en tentoongesteld, echt de mooite waard. Bij de konditori een kopje koffie en thee gedronken en boodschappen gedaan. Aangezien Jokkmokk niet zo’n wereldstad is, waren we er ook zo door heen. ’s Middags hebben we heerlijk gerelaxed en gelezen in de zon. Na het eten hebben we een wandeling door het bos naar Jokkmokk gemaakt en we spotten zowaar een rendier, die we prachtig konden fotograferen.
Vanmorgen de tent weer droog ingepakt en vertrokken naar Storuman. We volgen de Inlandsvägen nr. 45 naar het zuiden. Even ten zuiden van Jokkmokk passeren we voor de 2e keer de poolcirkel en het 4000 km punt. De weg voert ons door een prachtig natuurgebied, zeer afwisselend. Ook moeten we regelmatig op de rem, want dan staan er weer een zooitje van die rendieren te niksen op de weg. Kunnen we mooi een paar foto’s schieten!! We komen mooi op tijd in Storuman aan, de camping is ons bekend, want hier hebben we op weg naar de Lofoten in 2009 ook al eens gestaan. Morgen vertrekken we weer verder naar het zuiden en hopen we een camping in de buurt van Őstersund te vinden, maar dat zal wel lukken.