Storuman – Lit – Våmhus (Mora) 27-28 juni - Reisverslag uit Våmhus, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu Storuman – Lit – Våmhus (Mora) 27-28 juni - Reisverslag uit Våmhus, Zweden van Jan & Attje Boom - WaarBenJij.nu

Storuman – Lit – Våmhus (Mora) 27-28 juni

Blijf op de hoogte en volg Jan & Attje

28 Juni 2014 | Zweden, Våmhus

In Storuman pakken we de tent weer droog in, het weer lijkt goed te worden, ook de temperatuur begint al boven de 10 gr. te komen. Na het ontbijt in de gemeenschappelijke keuken, dat is altijd super op Zweedse campings, vertrekken we weer. Het gaat weer verder langs de Inlandsväg nr. 45 naar het zuiden. We hebben gisteravond besloten om ongeveer tot Őstersund te rijden en we hebben in de buurt een camping op internet gevonden, in Lit welteverstaan.
Onderweg langs weg 45 begint de vegetatie richting het zuiden toch duidelijk te veranderen, de bomen worden wat serieuzer van lengte en dikte, de bloemen in de berm staan al wat meer in bloei. De natuur is op deze breedtegraad al verder dan die boven de poolcirkel. De rendieren laten zich vandaag niet meer zien, maar we spotten nog wel een mooie vos in de berm, die ik heb geprobeerd te fotograveren, niet echt gelukt, maar we hebben hem wel gezien!!!!
Vlak voor Lit begint het behoorlijk te regenen en dat, terwijl we dus net de tent op moeten zetten, grrrrr. Maar aangekomen bij de mooie camping, pal langs weg nr. 45, gaan we eerst maar eens lunchen en als we klaar zijn, is het droog en kunnen we de tent weer opzetten. Een heugelijk feit, want het wordt de laatste nacht in ons kleine tent. We hebben besloten om op de volgende 2 campings iets langer te blijven, zodat we daar onze ruimere tent gaan opzetten. Wel even afwachten wat het weer wordt natuurlijk.

Nou, vanochtend (zaterdag) de tent met een zonnetje(!!!!!) afgebroken. Het zag er heel mooi uit, ook onderweg richting Våmhus, leek het er heel mooi uit te zien. Het was zelfs 12 graden!! En dan, na zo’n 100 km begint te regenen, en niet zo’n klein beetje ook. We beginnen ons al wat zorgen te maken: wat doen we als......en hoelang........pffff. En dan nemen we een besluit: we rijden door naar Mora, een iets grotere plaats ietsje verderop, waar met K.....weer iets meer te beleven valt en huren op de plaatselijke camping maar weer een hut!! Onderweg naar Mora valt er niet veel te beleven, behalve dan dat het plenst en grijs is. Oh ja, we zien onderweg nog wel een paar kraanvogels, blijft een mooi gezicht. In Mora hebben ze nog een hut voor ons en we doen weer eens boodschappen bij de Willy’s. Voor vanavond maar eens op zoek naar een tv, vanwege die Manschaft!! En anders maar via internet of via de what’s app van het thuisfront (he Hans???).

Jan & Attje

Wij zijn allebei Scandinavie liefhebbers, houden van de rust en de natuur van het noorden. We komen al zo'n 30 jaar in Zweden. We zijn nogal sportief, Jan fietst en ik ben een hardloper. Het doel van de komende reis naar Zweden is de Midnight Sun Marathon in Tromso, Noorwegen, waar ik de halve marathon ga lopen.

Actief sinds 23 Mei 2014